Frankenstein

Etter å ha sett filmen Frankenstein (og da jeg for første gang oppdaget at det ikke var monstret som het Frankenstein) fikk vi i oppgave å skrive en liten tekst om hvordan vi syntes romantikken gjenspeilte seg i den korte filmen.

Boken ”Frankenstein” ble skrevet og gitt ut av Mary Shelly i 1818 og har siden da blitt filmatisert utallige ganger. Den første filmatiseringen kom i romantikkens tid noe som gjorde at filmen var nyskapende og vakte enkelte reaksjoner.

Romantikken var en tid med sentrale temaer som kjærlighet, liv og død. Nyskapende ”teknologi” og forskning på det ukjente. Filmen Frankenstein gjenspeiler romantikkens tidsalder på mange måter; den får med seg de sentrale temaene i forhold til Dr. Victor Frankensteins forskning og galskap til å forske på det ukjente, samtidig som kjærlighetsdramaet utspiller seg mellom han og hans forlovede. Selv om dette er fine gjenspeilinger tror jeg fortellingen hadde vært bedre hvis filmen hadde fulgt historien til boka litt nøyere. At hjernen til monsteret er grunnen til at han blir slem kommer ikke fram på denne måten i boka, men mangel på kjærlighet og omsorg, noe som hadde gjort filmen mye mer lik romantikken og helt sikkert bedre. Noe som også hadde gjort filmen bedre hvis de hadde fulgt boka er at flere personer dør, noe som gjenspeiler død og ære.

Med disse ordene håper jeg at jeg har fått noe fornuftig ut av romantikkens tid. Denne teksten blir lagt ut i bloggen min, som forhåpentligvis flere tekster.

Legg igjen en kommentar